Start arrow Konstrukcje arrow Skrzynka antenowa
Skrzynka Antenowa PDF Drukuj E-mail
Napisał SP8OBE   
sobota, 26 maj 2007
Relacja z budowy skrzynki antenowej. Bardzo przydatne urządzenie.



Skrzynka antenowa to nieodzowna część wyposażenia radiostacji. Zakup fabrycznej, sterowanej procesorami, równa się niekiedy połowie wartości radiostacji.
Samodzielna konstrukcja manualnej skrzynki antenowej nie nastręcza kłopotów nawet niedoświadczonemu radioamatorowi. Ilość elementów składowych jest znikoma natomiast ochrona radia przed "śmiercią końcówki mocy" wielka.
Opis konstrukcji zaczerpnąłem z "Radioelektronika" nr 11/1997 artykuł opracowany przez DF1PN oraz SP9GCZ.
Na artykuł zwrócił moją uwagę kolega Jerzy SP8GLG, który ją wcześniej wykonał - choć mówiąc szczerze nie ma dobrych ani złych skrzynek są tylko działające albo działające niepoprawnie. Przedstawiona przeze mnie działa całkiem nieźle. Układ elektryczny to klasyczny obwód rezonansowy typu "T" nic wielkiego ale cieszy, bo działa.


Instalacja jej zaraz po TRX-ie to błąd - dopasowujemy nadajnik do linii, a nie do anteny. Antena jak nie była w rezonansie, tak nie jest dalej - radio po prostu "widzi to co ma widzieć" czyli np. 50 om, dzięki czemu nie cierpi z powodu niedopasowania, a przy uszkodzeniu anteny nie dojdzie do uszkodzenia końcówki (przeżyłem już zwarcie anteny - radio na szczęście też).





Do wykonania skrzynki potrzebne są materiały :

2 szt. kondensatorów obrotowych o pojemnościach około 10-200 pF. Mogą być ze starych odbiorników radiowych. Ja zdobyłem na bazarze z demobilu, mają wspaniałą zaletę - izolowane od obudowy okładziny. Ważne by odstęp między okładzinami nie miał mniej niż 0.5 mm dla mocy nadajnika do 100 watt.



Bardzo ważne!!! Kondensatory muszą być odizolowane od obudowy.
Można to uzyskać osadzając je na płycie z pleksi.



Cewka: karkas wykonałem z pleksi i. Nawierciłem otwory w odstępie 2,5 mm licząc od środka otworu. Cewka nawinięta została na opakowaniu po dezodorancie, po czym zwoje zostały wplecione w otwory nawiercone wcześniej w korpusie z pleksi, stanowiącym korpus sklejony na krzyż.



Cewka została nawinięta
drutem miedzianym o
grubości 1.2mm-
średnica cewki 78 mm
i wysokość 71 mm

Dane cewki w tabelce obok
pierwsa pozycja " - " oznacza
brak połączenia z przełącznikiem
cewka nie jest wtedy
zwierana do masy
NR
odczepu
Indukcyjnosć
w uH
Odczep
zwoje od masy
1234-
111812
101314
91016
8818
75.520
63.522
52.723
41.924
31.425
21.026
10.8327




Przełącznik 12 pozycyjny z korpusem ceramicznym udało mi się znaleźć w szafie, połączenia jak widać na fotografii ale całkiem nie źle radzi sobie przełącznik bakelitowy np. w fabrycznych firmy MFJ.


Dwa gniazda typu UC-1


Na jednym z gniazd osadziłem wskaźnik mocy, dzięki któremu mam kontrolę nad mocą oddawaną. Stosuję reflektometr fabryczny, więc nie widziałem sensu budowy reflektomeru ani przełącznika anten, o który można wzbogacić skrzynkę antenową.





Zamieszczam schemat jeszce jednej skrzynki według opracowania kolegi Krzysztofa SP8GSC
tu chciałby bardzo podziekować za pomoc z jego strony i cenne uwagi .

Jak widać jest wyposażona w raeflektometr, z tego co mi wiadomo - skrzynka tez sprawdzona w " boju "o DX-y.
plik do pobrania waga 75 kb klik na obrazek
Dane :
Cewaka L1 : 15 zwojów drutem 1 mm, d=20mm l=30mm
Cewaka L2 : 25 zwojów drutem 1 mm, d=30mm l=70mm




Obudowa została zaadoptowana z magnetofonu kasetowego, marki "Diora" resztę widać na fotografiach.
Płyta czołowa została wykonana przez adaptację starej poprzez naklejenie na nią "maskownicy" z papieru z nadrukiem oraz na to wszystko nałożyłem plexi grubości 2 mm.
Skrzynka pracuje od 2002 roku i całkiem dobrze sobie radzi w pasmach od 1.8 do 50 Mhz.




Teraz najważniejsze - strojenie!! Należy uzyskać jak najmniejszy W F S.
Na początku wstępnie dostrajamy skrzynkę na maksimum sygnału przy odbiorze przełączając odczep na cewce i dostrajając kondensatorami. Następnie zmniejszamy moc naszego TRX-a do minimum, naciskamy na klucz cw - oczywiście z dala od pracujących stacji w wolnym wycinku pasma i dostrajamy kondensatorami na minimum SWR. Można wyskalować sobie położenia gałek i przełącznika dla każdego pasma osobno by zwiększyć operatywność urządzenia.


(Następne opracowanie - skrzynka do montażu na maszcie bez procesorów i. t. p. montowana przy antenie sterowna z mieszkania,   prace na razie jeszcze trwają będzie bardo prosta oraz tania .)
Ostatnia aktualizacja ( czwartek, 21 kwiecień 2011 )